خیار خوراک دام شد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1128

خیار خوراک دام شد

کشاورزی قراردادی جواب نمی دهد

افت شدید قیمت محصولات کشاورزی با وجود وعده مسئولان بار دیگر در جنوب کرمان آغاز شد و قیمت یک کیلو خیار به زیر ۲ هزار تومان سقوط کرد.

طرح کشاورزی قراردادی از دولت دوازدهم مطرح شد و قرار بود با اجرای این طرح مشکل افت قیمت محصولات کشاورزی کنترل و از واسطه گری جلوگیری شود اما با اجرای این طرح همچنان مشکلات پا برجا مانده است.

جنوب استان کرمان قطب تولید محصولات جالیزی و گلخانه‌ای در فصل‌های پاییز و زمستان است، در حالی که نیمی از کشور به دلیل برودت هوا یخ زده و امکان کشت وجود ندارد اما هزاران هکتار زمین کشاورزی در هفت شهرستان جنوب استان کرمان زیر کشت انواع محصولات کشاورزی است.

در پی افت شدید و دومینو وارد محصولات کشاورزی در سال گذشته مسئولان دولت دوازدهم طرح کشاورزی قراردادی را مطرح کردند و قرار شد با اجرای این طرح هم از هدر رفت سرمایه کشاورزان جلوگیری شود و هم جلوی دلال بازی سودجویان گرفته شود.

این طرح در سال جاری در خصوص کشت محصول پیاز اجرا شد اما قراردادهای محدود با کشاورزان موجب شد مردم منطقه که شغلی جز کشاورزی ندارند به کشت خارج از قرارداد روی بیاورند.

کشاورزی قراردادی جواب نداد

اما در مورد خیار این طرح اجرا نشد تا همچنین مزارع گلخانه‌های این منطقه زیر دست واسطه‌ها باشد و دسترنج کشاورزان به باد برود.

هم اکنون هر کیلو خیار سبز در شهر کرمان از ۱۲ هزار تومان با ۱۸ هزار تومان بنا به نوع و کیفیت محصول قیمت گذاری می‌شود اما اگر سری به گلخانه‌های جنوب کرمان بزنید این قیمت در بهترین شرایط ۲ هزار تومان است یعنی حداقل ۱۰ هزار تومان مصرف کننده بیشتر از قیمت نهایی تولید پرداخت می‌کند که این پول به جیب افرادی می‌رود که در طول عمرشان یک بار هم در مزارع و گلخانه‌ها حضور نداشته‌اند.

در همین راستا سری به میدان میوه و تره بار شهر جیرفت زدیم، اینجا پر از وانت‌های سفید یخچالی مملو از خیارسبزهایی است که فروش نمی‌رود و هر چند کشاورزان حاضرند این محصول را هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان بفروشند اما خریداری وجود ندارد.

دومینو بار دیگر آغاز شد

سال گذشته نیز دومینوی افت قیمت محصولات کشاورزی از خیار کلید می‌خورد و به سبدی شامل هفت محصول کشاورزی رسید و هم اکنون مجدداً نخستین مکعب این دومینو فرو ریخته است.

شعبان کمال پور یکی از کشاورزان که از اهالی کلرود است می‌گوید: نمی‌دانیم چه باید انجام دهیم سال گذشته همین بلا سر ما آمد و بعد از یک سال و وعده‌های فراوان مسئولان، مجدد قیمت یک کیلو خیار به زیر دو هزار تومان رسیده و خریدار هم وجود ندارد.

او می‌گوید: قیمت بذر به شدت افزایش یافته است، نرخ روزمزد کارگر به ۳۰۰ هزار تومان رسیده، نایلون، کارتون و کود و سم هم سه تا چهار برابر شده است اما قیمت خیار در حالی که در شهر کرمان و اصفهان شیراز تا ۲۰ هزار تومان هم رسیده اما در جیرفت به کشاورز در بهترین حالت دو هزار تومان پرداخت می‌شود.

زمینم را فروختم و قرضم را به بانک و مردم دادم

او می‌افزاید: قیمت هر کیلو پرمیکس برای گوسفند ۲ هزار تومان و قیمت یونجه هزار و ۵۰۰ تومان است قیمت کنسانتره برای گاو شیرده به ۴ تا ۷ هزار تومان می‌رسد و در این شرایط اگر خیارها را خوراک دام کنیم و به گاوداری بفروشیم سود بیشتری می‌کنیم.

این کشاورز گفت: در حالی که در میدان میوه و تره بار قیمت خیار دو هزار تومان است در بازار شهر جیرفت که چند کیلومتر آن سوتر است همین خیار ۸ هزار تومان به فروش می‌رسد قیمت میدان در دست عده‌ای دلال است که همه آنها را می‌شناسند و قیمت را به گونه‌ای کنترل می‌کنند که کشاورز مجبور شود برای اینکه بخش‌های از قرض خود را بپردازد به فروش راضی شود.

احمد دیگر شهروند جنوب کرمان می‌گوید: سال گذشته با وام بانکی و قرض اقدام به کشاورزی و کشت کردم خیار افت قیمت پیدا کرد، گوجه اینقدر افت داشت که حتی برداشت نکردم و زمین پیاز را شخم زدم و در نهایت یک میلیارد تومان خسارت روی دستم ماند، زمین را فروختم و یک وانت خریدم و یک مغازه رهن کردم و شغلم را عوض کردم بسیاری از مردم همین وضع را دارند. در واقع با فروش زمین قرضهایم را به بانک و مردم دادم.

او ادامه داد: مردم اینجا نه کارخانه دارند نه صنعت یا اداره‌های بزرگ که در آنها مشغول به کار شوند اینجا فقط آب و زمین داریم که بهترین شغل هم کشاورزی بود که بعد از حضور دلال ها این شغل هم از بین رفت.

بسیاری از کشاورزان دیگر کشاورزی نمی‌کنند

این کشاورز سابق می‌گوید: حالا با وانت در جاده‌های شهرستان مسافرکشی یا بار جابجا می‌کنم.

او گفت: بسیاری از جوانانی که توان کشاورزی و تولید دارند به دلیل ادامه این وضعیت چاره‌ای جز تغییر شغل ندارند.

او افزود: نمی دانم این افرادی که پشت میز نشین هستند و باید برای رفع مشکل کار کنند و هر ماه حقوق دریافت می‌کنند دقیقاً چه بازدهی دارند چون هیچ مشکلی رفع نمی‌شود. یک نفر به من بگوید نقش دقیق ادارات مربوط به کشاورزی و بازرگانی و حمل و نقل چیست؟

فصل برداشت محصولات کشاورزی در جنوب کرمان در حالی که باید همراه با جشن‌های برداشت و شادی باشد آغازی بر مشکلات کشاورزانی است که گاه زندگی خود را برای کشت محصول و برپا کردن گلخانه فروخته‌اند.

دلالان باید از بازار حذف شوند

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس نیز اظهارداشت: افت قیمت محصولات کشاورزی دو دلیل دارد اول عرضه بیش از تقاضای بازار در یک مقطع زمانی کوتاه و دیگری وجود دلالان که سعی در سودجویی در بازار پر سود کشاورزی دارند.

ذبیح اله اعظمی ساردویی ادامه داد: وضعیت در زمینه محصول خیار مناسب نیست و با وجود اینکه در آغاز برداشت خیار گلخانه‌ای هستیم اما افت قیمت روی داده است.

او تصریح کرد: از کشاورزان می‌خواهیم از فروش محصول به دلال‌ها جدا خودداری کنند ضمن اینکه ورود مسئولان مربوطه به بازار و جلوگیری از ورود دلال‌ها به بازار ضرورت دارد.

او بازاریابی و انتقال محصول خیار جنوب کرمان به بازار شهرهای بزرگ کشور را چاره ساز دانست و خواستار همکاری دستگاه‌های مختلف در این زمینه شد.

باید منتظر بود و دید وضعیت نامناسب کشاورزان طی روزهای آینده چگونه سامان می‌یابد، آنچه که مردم از دولت سیزدهم تقاضا دارند ورود جدی مسئولان دولت و قطع کردن دست دلالانی است که دسترنج کشاورزان را به تاراج می‌برند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 5
  • امروز: 185
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,420
  • ماه: 7,573
  • سال: 25,057